Työnteon hyviä puolia ovat työstä saatu palkka ja sen elämään
tuoma säännöllisyys, mutta huonoin puoli taas vapaa-ajan käytön
priorisointi. Kirjoittaminen tahtoo sijoittua tällä
prioriteettilistalla jonnekin E:n ja F:n välille, kun vaihtoehtoina
ovat lukeminen, sosiaalinen elämä ja monet muut arjen
pyörittämiseen liittyvät asiat. Lisäksi totean saman minkä
aloittaessani, eli tietyistä asioista kirjoittaminen tuntuu jossain
määrin turhalta, kun toinen kirjoittaja kirjoittaa saman asian
juuri niin kuin sen itse ajattelee, eli sisältönsä puolesta oma
kirjoitus olisi käytännössä suora copy-paste. Lähiaikana vapaata
saattaa kuitenkin tulla enemmän, joten yritän petrata.
Järvinen kirjoittaa ”kauppiaansuojasta”, eli kuinka kauppias
voisi suojautua huijaavalta asiakkaalta. Epärehellisiä asiakkaita
on, mutta kyllä kauppiaatkin osaavat. Klassinen esimerkki on
autokauppa, jossa (ainakin minun kokemukseni mukaan) asiakkaasta
tulee välittömästi ei-toivottu henkilö, kun nimi on paperissa.
Edellisen kiesin kohdalla elektroniikka petti parin viikon sisään
kaupanteosta ja uskomattomalla sitkeydellä liike suostui lopulta
hyvittämään valtaosan korjauskuluista. En vielä tänä
päivänäkään osaa sanoa oliko myyjä oikeasti typerys, vai
esittikö hän sellaista siinä toivossa että heikkohermoisemmat
luopuvat oikeuksistaan ja alistuvat tappioonsa. No, autokauppialla ei
ole yleensä suurta motiivia pitää ostajaa tyytyväisenä, sillä
vaihtovälit lasketaan enemmistön kohdalla vuosissa. Vaikka
yksittäinen asiakas ei enää koskaan tulisi kyseiseen liikkeeseen,
aina löytyy uusia kusetettavia.
Toinen esimerkki kohtaamastani kauppiaiden totuudenvenyttelystä
on digitaalisten tuotteiden kohdalla. Testasin peliä X
piraattiversiona ja koska pidin pelistä, halusin luonnollisesti
tukea valmistajaa ostamalla alkuperäisen. Riemukseni peli sisälsikin
DRM-suojauksen, joka ei sinänsä olisi ollut este, mutta joku oli
ehtinyt ottaa pelin mukana tulevan yksilöidyn DRM-tunnisteen
käyttöön. Koska rehellisyyteni oli palkittu tällä tavoin,
marssin takaisin liikkeeseen ja ilmoitin haluavani tilalle uuden
kappaleen tuotetta, koska alkuperäinen oli toimimaton. ”Tällaiset
toimivuusongelmat eivät kuulu meille, koska tuote ei ole fyysisesti
rikki”, myyjä vastasi. Sain ohjeistuksen pyytää uusi tuotekoodi
valmistajalta. Koska tilanne oli minulle täysin uusi, noudatin
myyjän kehotusta ja lähetin sähköpostia pelivalmistajan
tuotetukeen. He puolestaan sanoivat etteivät voi jaella uusia
koodeja tällaisissa tapauksissa (sinänsä ymmärrettävää) ja
vastuun olevan kauppiaalla. Soitin varmuuden vuoksi vielä
kuluttajaneuvontaan ja asiantuntija sanoi ettei laki erottele myyjän
virhevastuuta sillä perusteella onko myyty tuote fyysinen
reaalimaailman esine, vaiko immateriaalinen. Paluu liikkeeseen ja
uusi inttämiskierros. Myyjä ei vain edelleenkään halunnut uskoa
vastuun olevan hänellä, mutta lopulta kuluttaja-asiamiehellä
uhkailu tehosi, ja sain kuin sainkin uuden kappaleen tilalle.
Jos ei ole kauppiaalla helppoa, ei ole aina asiakkaallakaan..
Säädin ja tarkistin bloggerin asetukset, joten NYT minun pitäisi saada ilmoitukset saapuneista kommenteista suoraan sähköpostiini. Varalta seuraan tilannetta, joten mahdolliset kommentit eivät jää viikkokausiksi huomaamatta vain siksi, etten ole saanut sähköposti-ilmoitusta.
VastaaPoista