Eräässä Simpsoneiden jaksossa Margea
syyllistettiin mainostajilta varastamisesta sillä perusteella että
jos hän ei katso mainoksia, mainostajat ovat maksaneet tyhjästä.
Tismalleen sama logiikka tuntuu toimivan mainostuloja nauttivilla
nettisivuillakin. Pahimmillaan sivusto saadaan mainoksilla liki käyttökelvottomaan tilaan ja kun surffaajat ajautuvat käyttämään Adblock
plussaa, alkaa ruikutus sivuston tulonmenetyksistä.
Aivan kuin olisimme kuulleet saman
ennenkin. ”Jos kukaan ei käyttäisi mainosblokkereita, sivusto
voisi palkata lisätuloilla lisää toimittajia” on samankaltainen väitteen ”ellei kukaan kopioisi CD-levyjä, levyt olisivat paljon
halvempia” -kanssa. Mainostamiseen pätee sama kuin
musiikkiteollisuuteenkin: niin kauan kuin heidän sallitaan
takertua vanhoihin oppeihinsa, heitä ei kannusteta millään tapaa muuttamaan käytöstään. Perinteinen mainontaoppi kun sanoo jotain
sellaista että ”mainoksen tulee näkyä ja kiinnittää huomiota”,
joten nettisivun mainoksen siis pitää olla ISO ja välkkyvä
itseään tyrkyttävä hirvitys.
Mainoksia sisältävä nettisivu voi
olla oikein toteutettuna jopa tyylikäs, mutta kumman harva
nettimainostaja tuntuu oivaltaneen tämän. Jos mainos ei kiinnosta
surffaajaa niin tämä on mainostajan ongelma, ei surffaajan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit julkaistaan, edellyttäen että ne ovat asiallisia. Jos kommenttisi ainoa tarkoitus on oikeinkrijoituksesta, Isoista Alkukirjaimista, yhdys sanoista tai pilkkuvirheistä, nissuttaminen, jätä kommenttisi suosiolla lähettämättä. Oikeinkirjoitus on minulle tavoite, mutta en pyri siihen hampaat irvessä.